Ondernemer in beeld: Amanda Mathijssen van Gossip Fashionstore
In 2017 hebben meerdere ondernemers geïnvesteerd in hun winkel in de binnenstad. In de rubriek Ondernemer in beeld komen ze aan het woord. Amanda Mathijssen – van der Wegen van Gossip – een snoepwinkel voor fashion lovers – trapt af.
Gossip is opgericht in 1996 en in 2011 overgenomen door Amanda. ‘De winkel was toe aan uitbreiding en het huurcontract liep dit jaar af. Daarom stond ik voor de keuze om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie of een volledige verbouwing. Eigenlijk wilde ik op deze locatie blijven, we zitten hier in de Passage op een bijzondere plaats. Tussen andere zelfstandige ondernemers, dat versterkt elkaar. De samenwerking met de verhuurder Metterwoon is heel goed, vandaar dat ik heb gekozen voor een verbouwing.’
Nieuwe indeling met eyecatchers
Er was ruim tien jaar niet in het pand geïnvesteerd. Amanda: ‘We hebben de verbouwing daarom grondig aangepakt. Als eerste hebben we het pand ernaast ook erbij getrokken, dus we zijn flink uitgebreid. De verbouwing duurde 2,5 maand. Metterwoon heeft ervoor gezorgd dat we die periode met een pop-up store terecht konden in een ander pand.’
De winkel heeft nieuwe indeling met verschillende eyecatchers. Amanda: ‘Vanaf de buitenkant valt de nieuwe grote etalage behoorlijk op. Bij binnenkomst presenteren we iedere drie weken een ander merk op de presentatieblokken. Links in de winkel vind je de ‘ready to wear’ en partykleding van bekende merken waaronder Geisha en Nikkie. In het midden hebben we de mooiste sieraden, gifts en accessoires. In het nieuwe rechtergedeelte, het deel waar de Korenbloem zat, hebben we kleding voor jonge meiden en kleding van bekende merken zoals Only, G-Star en Levi’s. En achter in de winkel zijn de schoenen, tassen en paskamers. Er zijn ook twee shop-in-shops: van YAYA en Scotch & Soda. Zo benadrukken we de merkbeleving en styling van deze merken. Ook leuk is dat het Roosendaalse merk Pimps & Pearls een eigen hoekje heeft in de winkel.’
Boven verwachting
De verbouwing heeft veel opgeleverd vertelt Amanda: ‘We hebben nu 400m2 shopoppervlak waardoor we de collecties veel beter kunnen presenteren. We creëren verschillende sferen, elk gedeelte heeft een eigen identiteit. Hiervoor maken we gebruik van natuurlijke materialen zoals hout en planten. We combineren daarnaast houten paneeldeuren met lichte eiken meubelen, witte wanden en wandsystemen. En in het juweliersgedeelte waan je je even in een urban jungle. Eigenlijk herken je de winkel niet meer terug. Mensen die ons niet kennen, vragen of we er net zitten. We hebben veel nieuwe klanten gekregen, het is boven verwachting! Ook de meiden die hier werken zijn hartstikke blij. Alles klopt gewoon!’
Online
Hoe gebruikt Gossip de online-mogelijkheden? Amanda: ‘We zetten social media zoals Instagram en Facebook in als inspiratiebron. Klanten oriënteren zich online en komen vervolgens voor een specifieke kledingset of item naar de winkel. We hebben wel verkopen via de webshop, maar de focus ligt op de winkel.’
Hart voor de Binnenstad
Amanda over Hart voor de Binnenstad: ‘Ik hou de ontwikkelingen een beetje in de gaten en de Nieuwe Markt heeft in ieder geval heel goed uitgepakt. Het plein is lichter, het bruist meer. Het is goed dat Hart voor de Binnenstad verschillende partijen met verschillende ideeën en belangen bij elkaar brengt en de samenwerking stimuleert. Ik ben zelf ook betrokken bij Roosendaal24, een mooi platform waar consumenten zien wat de ondernemers aanbieden. Ik hoop dat de pilot voor loyalty parkeren veel gaat brengen. Het is belangrijk voor ondernemers dat de binnenstad aantrekkelijk blijft. Dat doe je onder andere door mensen die Roosendaal met de auto bezoeken te bedienen.’
Roosendaal volgens Amanda: ‘Er verandert veel in Roosendaal en dat mag best gezien worden. In het centrum zitten veel zelfstandige winkeliers met mooie winkels en mooie mensen. Die samen iets geweldigs willen maken van de binnenstad. We hebben een leuke stad, daar mogen Roosendalers best trots op zijn!’
Gossip Fashion Store
Passage 33