Ondernemer in Beeld: Dennis Crusio van Rebel Outdoor
In de rubriek ‘Ondernemer in beeld’ komen ondernemers uit de binnenstad aan het woord over hun zaak en wat hen drijft.
Dennis Crusio is met Rebel Outdoor neergestreken in zijn nieuwe pand. In het kader van de compacte binnenstad verhuisde hij met zijn winkel van de Molenstraat naar de Nieuwe Markt. Hij ziet vooral kansen in het grote plein: ‘Ik ben ervan overtuigd dat we met elkaar leuke dingen kunnen organiseren die ook nog commercieel iets opleveren.’
Rebel Outdoor is een winkel voor buitensportartikelen voor mensen die van basic kamperen, wandelen en de natuur houden. Rebel verkoopt kleding van de merken Pinewood, Sasta en Hillman en een uitgebreid assortiment accessoires; van waterfilters en tenten tot rugzakken. Rebel Outdoor begon een jaar of 5 geleden als webwinkel. Dennis ‘Ik voel me met mijn 44 jaar een jonge gast maar ben blijkbaar toch een ouderwetse ondernemer! Want ik vind het leuk om contact te hebben met klanten en advies te geven, daar krijg ik energie van. De hele dag naar een computerscherm staren, een bestelling inpakken en versturen, daar vond ik geen moer aan.’ Daarom begon Dennis in 2013 naast de webwinkel ook een fysieke winkel. Een dappere stap, midden in de crisis. Maar zoals Dennis zelf zegt: ‘No guts no glory, en de winkel heet niet voor niets Rebel Outdoor.’
Van domper naar nieuwe kans
Rebel Outdoor startte in de Molenstraat. Dennis: ‘Ik betrok een pand in deze aanloopstraat op basis van de plannen van de gemeente om de straat op te waarderen. Kort daarna wijzigden de plannen, detailhandel buiten het hart van het centrum werd teruggedrongen. Dat was in lijn met de visie Gezonde Stad om de binnenstad compacter te maken. Maar het was natuurlijk ook een flinke domper voor de ondernemers daar, we voelden ons in de kou gezet.’
‘Maar ik besloot om mijn schouders eronder te zetten en mijn horizon te verbreden. Zo kreeg ik de kans om naar de binnenstad te verhuizen. Ik heb gekeken naar wat de beste locatie voor mezelf was en zo bleef er een pand over, aan de Nieuwe Markt. Dicht bij de Hema en andere grote publiekstrekkers. De binnenstadsdirectie heeft me bij de zoektocht geholpen en in contact gebracht met de verhuurder Metterwoon. Dat proces verliep goed, alle partijen dachten met elkaar mee en samen zijn we na onderhandelen en goede gesprekken tot een goede huurprijs gekomen. ’
Pallets en bomen
Begin januari startte Dennis met de verbouwing die hij helemaal zelf uitvoerde: ‘Het ontwerp en de uitvoering zijn mijn uit eigen koker. Ik heb zoveel mogelijk houten pallets verzameld en aan elkaar gezet. De ene dag lag er een stapel pallets voor de deur die naar binnen ging, de volgende dag een lading bomen. De eerste typische Roosendaalse reactie was dan ‘dat kan nooit wat worden’. Tijdens de verbouwing plakte ik niets af en kon iedereen naar binnen kijken. Na een tijdje hoorde ik ‘zo, dat is vet geworden’. De neusafdrukken stonden op de ramen, zo nieuwsgierig was iedereen. We hebben nu een groter winkeloppervlak dan in de vorige winkel waardoor we het assortiment kunnen uitbreiden. We verkopen veel van Pinewood, een outdoor kledingmerk dat je ook normaal zou kunnen dragen. Waarin je dus niet voor joker loopt als je na je ochtend in de natuur nog even gaat winkelen in het centrum.’
Kansen plein
Dennis ziet veel kansen in de ruimte die het plein van de Nieuwe Markt biedt: ‘Wij zijn een buitensportwinkel en willen goed zijn voor de natuur en de omgeving. Ik denk aan een vogelshow waarbij we in de winkel uitleg geven over welke vogels wat eten, waar ze op jagen. Misschien dat we dan buiten de vogels kunnen laten zien. Maar ook buiten koken op vuur in de outdoor-pannen die je bij ons kunt kopen. En marshmallows roosteren met kinderen. De ondernemers hebben genoeg ideeën om activiteiten te organiseren op het plein maar zoiets is wel kostbaar. Het zou geweldig zijn als je daar met elkaar en met de gemeente in kan optrekken. Als het plein gratis beschikbaar is en je niet te maken hebt met een wirwar van regels en vergunningen. Met elkaar kunnen we afspraken maken over netjes opruimen en een gemeenschappelijke agenda wie wat doet. Ik ben ervan overtuigd dat we met elkaar leuke dingen kunnen organiseren die ook nog commercieel iets opleveren. Er zit zoveel creativiteit bij de ondernemers.’
Hart voor de Binnenstad
‘Als je samen optrekt, komt de kracht van een groep naar boven. Soms moet je als ondernemer meedoen aan iets waar je zelf geen direct belang bij hebt. Als ondernemers een modeshow organiseren, is dat ook interessant voor jou als je geen kledingwinkel hebt. Er kan een potentiele klant tussen zitten. Ondernemers moeten beseffen dat ze het niet meer alleen kunnen. We kunnen wel met z’n allen op ons eigen eilandje blijven zitten maar dan hebben we straks 100 binnenstadjes in plaats van 1. Ondernemers moeten elkaar ondersteunen, ook de grote ketens. Ik verwacht van Hart voor de Binnenstad dat ze dat creëren en realiseren. Daarom doen wij ook mee aan het loyaltysysteem, dat is een goede kans om voor de binnenstad om meer mensen naar de stad te brengen en parkeerkosten te verlagen waardoor ze nog langer blijven.’
Roosendaal volgens Dennis – met een dikke knipoog: ‘Ik vind het bijzonder aardig dat de gemeente denkt aan alle buitensportliefhebbers door de ring zo lang open te leggen. Mensen die hun kleding daarop willen aanpassen kunnen terecht bij Rebel Outdoor!’
Rebel Outdoor
Nieuwe Markt 38/40
Roosendaal
Zie ook de Facebookpagina.