Ondernemers Raadhuisstraat slaan handen ineen voor aantrekkelijke winkelstraat
De Raadhuisstraat is de oudste winkelstraat van Roosendaal. En de mooiste, vinden de winkeliers die er zitten. Een sfeervolle straat met meerdere gemeentelijke monumentale panden waar je bij de speciaalzaken warm wordt ontvangen. De ondernemers werken samen om de straat nog aantrekkelijker te maken.
De Raadhuisstraat onderscheidt zich door het aanbod: hier vind je lokale winkels zoals opticiens, kappers, een goudsmid, kledingboutiques met mooie en bijzondere merken, de wijnspeciaalzaak, een lingeriewinkel, yogastudio, Tai Chi centrum, woonwinkel, bloemenwinkel, therapeuten, lunchrooms, restaurants en winkels met producten voor een gezonde levensstijl. ‘Trouwe klanten komen hier graag voor het persoonlijke advies, de goede service en het praatje met de bevlogen winkelier’, zegt Martine van Dommele van kledingwinkel Rubia.
Sinds de sluiting van de Biggelaar worden mensen in de parkeergarage via de Oude Markt en Tussen de Markt het winkelgebied ingestuurd en niet meer via de Raadhuisstraat. Daardoor is de natuurlijke loop naar de Raadhuisstraat minder geworden. Sinds een paar maanden slaat een groep de handen ineen: ze organiseren evenementen en hebben een plan van aanpak gemaakt om de Raadhuisstraat weer de allure te geven die het verdient.
Plan: meer zichtbaar
Een aantal ondernemers zat al in een Whatsapp-groep waarin ze elkaar op de hoogte hielden van dingen die speelden. Toen de Biggelaar sloot, heeft een groepje ondernemers van onder meer Suzan van Maison et Moi, Mirjam van Caffè Dono, Marc van The Lingeriestore, Erik van Eyewish, Kirsten van Lef en Martine van Rubia gebrainstormd over wat ze kunnen doen om de straat meer zichtbaar te maken. De ondernemers hebben vervolgens een plan gemaakt waarin een aantal dingen staan die op de korte en lange termijn kunnen doen.
Martine over het plan: ‘Zo willen we de vindbaarheid door middel van bewegwijzering vergroten en de verlichting ’s avonds verbeteren zodat mensen zich veilig voelen. Ook willen we de straat aankleden met mooie bloembakken. Op dit moment staan er nog maar 2 winkelpanden leeg maar we willen ook nieuwe ondernemers met speciaalzaken aantrekken en hen helpen om zich hier te vestigen. In het plan staat omschreven wat we daarvoor nodig denken te hebben. We hebben het aangeboden aan de ondernemersvereniging Collectief Roosendaal en de gemeente om te kijken hoe we samen op kunnen trekken.’
Saamhorigheid en dromen
Ondertussen zitten de ondernemers niet stil en organiseren ze verschillende evenementen. Via Facebook en Instagram houden ze de Roosendalers en consumenten op de hoogte van acties, aanbiedingen, evenementen en ander nieuws. Zo was er eind april de Hip and Handmade markt waar meerdere ondernemers bij aansloten. Martine: ‘Je merkt dat de saamhorigheid onder de ondernemers ook groter wordt. Zo hebben we onlangs een workshop voor de ondernemers georganiseerd in Caffè Dono. Daarbij hebben we met z’n allen dromenvangers gemaakt. Elke ondernemers is hier gekomen met een droom, dat is wat ons verbindt. En hopelijk vinden de consumenten hier de aankoop van hun dromen. Er hadden zich veel ondernemers aangemeld die we nog niet zoveel hebben gesproken. Dat is heel positief, het is leuk en goed dat iedereen elkaar beter leert kennen.’
Het resultaat van de workshop is voor iedereen te zien. Martine: ‘De dromenvangers hangen buiten in de Raadhuisstraat. Ze vormen een heel herkenbare eyecatcher door de hele straat. Zo hebben we de eerste stap naar verwezenlijking van ons plan al gezet!’
Volg de Raadhuisstraat ook op Facebook en Instragram.
Foto’s: Facebook